Otto-erf en Woubrechterf opknappen

We gaan Otto-erf en Woubrechterf een moderne uitstraling geven. Daarom knappen we deze straten op in 2024. We starten vanaf april 2024.

We gaan:

  • de rijbanen, parkeervakken en trottoirs opnieuw straten;
  • de openbare verlichting vervangen;
  • de kolken en afvoerleidingen vernieuwen;
  • het groen, waar nodig, vervangen of aanvullen.

Meedenken over de inrichting van de weg?

We vinden het belangrijk dat bewoners hun ervaringen delen over de situatie die er nu is. De bewoners van Otto-erf, Woubrechterf en een deel van Roosje Voshoeve ontvangen een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De resultaten nemen we mee in het ontwerp.

Bewonersavond op maandag 18 december 2023

Op maandag 18 december 2023 was er een inloopavond in de raadzaal van het gemeentehuis. Daar werden de tekeningen van het definitief ontwerp getoond. Ook konden er vragen gesteld worden aan medewerkers die aanwezig waren. In het verslag hieronder staan de gestelde vragen en antwoorden vermeld.

Toelichting op het project:

Tijdens de inloopavond is het definitief ontwerp gepresenteerd. De bewoners zien op een grote tekening hoe het ontwerp voor de straten Otto-erf, Woubrechterf en Roosje Voshoeve eruit komt te zien.

Een toelichting op het definitief ontwerp

  • De hoofdroute in Otto-erf en Woubrechterf blijft een 30 kilometer per uur zone.
  • Van de aansluitende hofjes en de Roosje Voshoeve maken we een woonerf met bijbehorende bebording. De bestaande inrichting is al van een woonerf. Wat uiterlijk betreft verandert er daarom niet veel in de wijk.
  • De tegels en stenen in de wijk worden vernieuwd. Zie de bijlage met de kleuren van de nieuwe tegels en stenen.
  • In een woonerf bent u verplicht in een parkeervak te parkeren, daarom zijn parkeervakken getekend. Op sommige hoeken en kruisingen zijn bij de woningen geen parkeerplaatsen getekend. De vuilniswagens en brandweerwagens moeten deze bochten kunnen maken en daarom kunnen we niet overal parkeerplaatsen aanleggen.
  • Het fietspad Roosje Voshoeve gaan we asfalteren en het naastliggende trottoir opnieuw straten. Dit gaan we nog verder uitwerken en wordt een aparte opdracht, dit hoort niet bij de opdracht van het opknappen van de rest van de wijk.

Een toelichting op het groenontwerp

  • Een aantal bomen worden gekapt, deze zijn oud of ziek. Deze bomen zijn op de tekening aangegeven met een rood kruis. Alle gekapte bomen gaan we in de wijk weer compenseren. Dat betekent dat we hetzelfde aantal nieuwe bomen gaan planten in plaats van deze gekapte bomen. Deze nieuwe bomen hoeven niet op dezelfde plaats te worden geplant, dat kan ook ergens anders in de wijk zijn.
  • Daarnaast gaan we ook extra nieuwe bomen planten in de wijk. Bomen zijn goed voor de biodiversiteit. Ze zijn goed tegen hittestress en zorgen voor een goede waterhuishouding.
  • In een aantal plantvakken zetten we nieuwe planten en struiken. Als een groenvak niet is ingekleurd op de groentekening betekent het dat we daar de oude planten laten staan.
  • Het gras wordt waar nodig opnieuw ingezaaid. Ook gaan we op een aantal plaatsen een kruidenmengsel inzaaien. Dit gras groeit iets hoger en wordt minder gemaaid. De bloemen die daar gaan groeien zijn heel goed voor insecten zoals bijen en vlinders.

Parkeervakken met grasbetontegels

Een aantal parkeervakken gaan we aanleggen met grasbetontegels. Dat zijn tegels waar gras door heen groeit en waar regenwater in weg kan lopen. Op deze manier gaat de wijk er groener uitzien, het is beter voor de afvoer van regenwater en beter tegen hittestress. Om goed uit te kunnen stappen leggen we een strook van ongeveer een halve meter normale stenen tussen de haaksparkeervakken en een brede band langs de langsparkeervakken.

Wat gaan we nog meer doen in de wijk?

We leggen een apart riool aan voor regenwater waar de roosterkolken in de weg op aangesloten worden. Dit riool is aangesloten op de watergang in de wijk.

De straatlantaarns gaan we vervangen in energiezuinige LED-verlichting. De straatlantaarns blijven zoveel mogelijk op de oude plaats staan.

Planning

Begin 2024 gaan we starten met de aanbesteding om een aannemer te selecteren.

Waarschijnlijk kan de aannemer in april/mei 2024 starten met de werkzaamheden.

De aannemer maakt een fasering en planning. Wanneer deze bekend is worden alle bewoners hiervan op de hoogte gebracht. Dit zal in april zijn.

Vragen bewoners

Tijdens de inloopavond zijn ook vragen gesteld en opmerkingen gemaakt door de bezoekers. Deze vragen en antwoorden hebben we hieronder op een rijtje gezet met het antwoord van de gemeente daarbij.

Verkeer en parkeren

Vraag 1: Zorg ervoor dat de toegangsweg van de wijk geen racebaan wordt. Dus weg versmallen of drempels. Waarom hier parkeervakken aanleggen? Het huidige parkeren op de weg remt de snelheid van het verkeer, het is veiliger en goedkoper.
Antwoord: Het klopt dat het parkeren op straat de snelheid van het verkeer remt, maar in deze situatie komen de langzamere fietsers in de verdrukking tussen rijdende en geparkeerde auto’s. De huidige inrichting werkt ook situaties in de hand waar automobilisten in tegengestelde richting voorrang afdwingen door de snelheid te verhogen en zodoende een automobilist dwingen te wachten. Om dit te voorkomen hebben we er voor gekozen snelheid remmende maatregelen in de vorm van plateau’s en drempels aan te brengen. Dit resulteert in een betere inrichting dan nu het geval is.

Vraag 2: Waarom grasbetontegels in de parkeervakken en geen gewone stenen? Geen grasbetontegels, in verband met veiligheid bijvoorbeeld met hakken.
Antwoord: Als overheid hebben wij een opgave om rekening te houden met klimaatverandering binnen onze openbare ruimte. Het uitvoeren van parkeerplaatsen met grasbetontegels draagt eraan bij dat er minder regenwater afgevoerd wordt via het riool en er minder hittestress is dan met een verhard oppervlak. Om goed uit te kunnen stappen leggen we een strook van ongeveer een halve meter normale stenen tussen de haaksparkeervakken en een brede band langs de langsparkeervakken.

Vraag 3: Geen grasbetontegels in de parkeervakken bij Woubrechterf 4. Hier wonen veel mensen die gebruik maken van een rollator of rolstoel, die over de parkeerplaats naar hun busvervoer gaan.
Antwoord: Zie reactie bij vraag 2 voor de reden om grasbetontegels toe te passen. Naast de bij vraag 2 genoemde stroken normale stenen om uit te kunnen stappen, is alle verharding rondom de parkeervakken ook met normale stenen uitgevoerd en zijn daardoor goed te belopen met rollator of rolstoel. De grasbetontegels zijn smalle stroken waarboven de auto’s geparkeerd staan. Op dit moment heeft deze strook parkeervakken hoge betonbanden waar de auto’s tegenaan rijden. Daar kan met een rollator of rolstoel ook niet tussendoor gelopen worden. We voeren deze parkeerstrook daarom uit met grasbetontegels.

Vraag 4: In Roosje Voshoeve verdwijnen veel parkeervakken. Hoe wordt dit opgevangen? Wat is de reden hiervan? Hoeveel plaatsen verdwijnen er netto?
Antwoord: We gaan zoveel mogelijk parkeerplaatsen aanleggen. Het is echter niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te leggen op hoeken en kruisingen. De wegen zijn te smal waardoor vuilniswagens en brandweerwagens deze bochten niet kunnen nemen als er auto’s geparkeerd staan, met schades tot gevolg.

Hoeveel parkeerplaatsen er vervallen is lastig uit te rekenen omdat er nu geen officiële parkeerplaatsen zijn aangegeven. Bij 8 woningen zijn geen parkeerplaatsen mogelijk.

Langs de Roosje Voshoeve staan 34 woningen. In het ontwerp komen 26 openbare parkeerplaatsen en 33 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit betekent ca. 1,75 parkeerplaatsen per woning, wat veel hoger is dan de parkeernorm van de gemeente Waddinxveen. Deze is namelijk 1,5 parkeerplaats per woning. Omdat er ruim aan de parkeernorm wordt voldaan gaan we geen extra parkeerplaatsen aanleggen.

Vraag 5: Komen er in de langsparkeervakken ook scheidingstekens, om de vakken aan te geven.
Antwoord: Ja, we gaan scheidingstekens aanleggen.

Vraag 6: De betegeling achter onze tuin is al eens opgehoogd waardoor het water niet goed wegloopt uit de achtertuin. Wanneer het nu weer wordt opgehoogd loopt het helemaal niet meer weg.
Antwoord: We gaan hier tijdens de werkzaamheden goed naar kijken. Daarnaast weten we op basis van ervaring in andere wijken dat door de aanleg van een apart regenwaterriool, wat ook drainerend werkt, in deze wijk de grootste problemen met (grond)wateroverlast worden opgelost.

Vraag 7: Kan het voetpad tussen de trafostations in Otto-erf in het midden van de huisjes geplaatst worden, afgestemd op de hagen die hier staan.
Antwoord: Dat staat zo op tekening aangegeven, en gaan we ook zo aanbrengen.

Vraag 8: Naast Otto-erf 40 is de oprit de stoep op verplaatst doordat er een groenvak wordt aangelegd. We zijn blij met het extra groen, maar de oude oprit gebruiken we ook voor de motor. Nu deze is verplaatst wordt dat erg lastig te gebruiken. Hier graag naar kijken.
Antwoord: Deze opritten zijn bedoeld voor mindervaliden, die gebruik maken van rolstoel of rollator. Deze opritten liggen in de belangrijkste looproutes. We gaan deze oprit niet aanpassen of een extra oprit toevoegen.

Vraag 9: Waarom is de fietsersoprit naast Otto-erf 11 weggehaald? Wij willen graag dat deze blijft.
Antwoord: Deze opritten zijn bedoeld voor mindervaliden, die gebruik maken van rolstoel of rollator. Deze opritten liggen in de belangrijkste looproutes. We gaan deze oprit niet aanpassen of een extra oprit toevoegen.

Vraag 10: Midden paaltjes voor de brug naar de Zuidplaslaan. Bewoners gebruiken deze fietsbrug om makkelijk met de auto naar de Zuidplaslaan te rijden.
Antwoord: We gaan hier paaltjes plaatsen.

Vraag 11: Op de hoek Roosje Voshoeve en Joke Smithoeve graag 2 nieuwe houten palen. De bestaande zijn verrot.
Antwoord: We gaan kijken of we deze kunnen vervangen in dit werk.

Vraag 12: Straatnaambord midden op de stoep teruggeplaatst op de hoek Roosje Voshoeve en Joke Smithoeve. Deze meer naar de zijkant waar deze eerst stond, voor een betere doorgang op het trottoir.
Antwoord: De doorgang op het trottoir is prima, dit moet minimaal 1,50 meter zijn en is hier 3,00 meter. De locatie van het bord zorgt ervoor dat de bocht niet wordt afgesneden over het trottoir.

Vraag 13: Kan er een aanbiedplaats komen voor rolcontainers bij Woubrechterf 23-33? Zodat deze niet meer voor de oprit van de bewoners wordt gezet?
Antwoord: We gaan een aanbiedplaats aanleggen.

Groen

Vraag 14: De Abelen verwijderen.
Antwoord: In 2016 heeft de gemeenteraad de motie ‘kappen grauwe abelen’ ingediend op het groenstructuur en groenbeleid. Hieraan heeft wethouder De Jong, toenmalig portefeuillehouder openbare ruimte, uitvoering gegeven door een aantal bomen te kappen. Er zijn 6 Abelen gekapt aan het Woubrechterf. De overige Abelen zijn blijven staan. Aan de toen gemaakte afspraken houden we ons nu ook.

Vraag 15: Langs het fietspad Roosje Voshoeve blijft de beplanting staan. Waarom? Het is niet uniform en niet volgroeid. Daarnaast wordt hier door diverse bewoners beplanting aan deze strook toegevoegd.
Antwoord: Wanneer u met niet uniforme beplanting bedoelt dat er meerdere planten door elkaar heen groeien, is dat juist goed voor de biodiversiteit. Dat er beplanting wordt aangebracht door bewoners is uiteraard niet de bedoeling. Deze groenstrook is bewust niet in het groenplan opgenomen, na de werkzaamheden gaan we kijken waar eventueel aanpassingen nodig zijn aan de beplanting.

Vraag 16: Kan de rommelige en hoge beplanting op de hoek Anna de Waalhoeve geplant door bewoners worden vervangen door lage beplanting.
Antwoord: Deze groenstrook is bewust niet in het groenplan opgenomen, na de werkzaamheden gaan we kijken waar eventueel aanpassingen nodig zijn aan de beplanting.

Vraag 17: Grasveld naast Roosje Voshoeve is laatst opgeknapt, maar is echt niet goed gedaan.
Antwoord: Omdat dit buiten het project valt en reeds is uitgevoerd, verzoeken wij u hiervoor een melding te doen via www.waddinxveen.nl/fixi.

Vraag 18: Mooi dat er een haag komt tussen weg en speeltuin. Deze niet te hoog laten groeien, er zitten ’s avonds vaak tieners die anders te veel verscholen zitten.
Antwoord: Dat gaan we in de gaten houden.

Vraag 19: Naast Zuidplaslaan 83 in de stoep zit duizendknoop. Die grond moet veilig worden afgevoerd zodat de plant zich niet verspreid.
Antwoord: De duizendknoop bevindt zich tot nu toe niet op openbaar terrein. De verhuurder is hiervan op de hoogte gesteld. We houden het in de gaten en indien de plant zich nu ook op openbaar terrein bevindt wordt deze verwijderd.

Vraag 20: 4 stuks Lijsterbes bomen bij Woubrechterf 23-33 zijn voor 90% dood. Worden deze niet vervangen?
Antwoord: Hier gaan we nog eens goed naar kijken. Indien nodig worden deze bomen vervangen.

Vraag 21: Het plein bij winkelcentrum Zuidplas is kaal. Kan daar wat aan gedaan worden?
Antwoord: Het plein bij winkelcentrum Zuidplan valt buiten het projectgebied. Hiervoor verzoeken wij u dit te melden via www.waddinxveen.nl/fixi.

Openbare verlichting

Vraag 22: Lantaarnpalen niet hoger dan 4 meter, met warm licht (<3000K).
Antwoord: De lantaarnpalen worden hergebruikt. Alleen de lamp bovenop (het armatuur) wordt vervangen voor LED-verlichting. De masten blijven dus even hoog als nu aanwezig is. De nieuwe LED lampen hebben een minder warme kleur dan de oude lampen (3000K).

Planning

Vraag 23: Graag tijdig een planning aan de bewoners doorgeven.
Antwoord: De nog te selecteren aannemer maakt de planning. Wanneer de planning bekend is wordt dit met de bewoners gedeeld.

Bewonersavond op maandag 17 oktober 2022

Op maandag 17 oktober 2022 was er een inloopavond in de raadzaal op het gemeentehuis. Daar zijn de tekeningen van het schetsontwerp getoond en konden inwoners vragen stellen aan medewerkers die aanwezig waren. Bewoners die in de wijk wonen, kregen een brief met een uitnodiging voor deze avond. Lees hieronder het verslag van de inloopavond.

Toelichting op het project:

Tijdens de inloopavond is het schetsontwerp gepresenteerd. De bewoners zien op een grote tekening hoe het ontwerp voor de straten Otto-erf, Woubrechterf en Roosje Voshoeve eruit komt te zien.

  • De hoofdroute in Otto-erf en Woubrechterf blijft een 30 kilometer per uur zone.
  • Van de aansluitende hofjes en de Roosje Voshoeve maken we een woonerf. Dit geven we aan met de juiste borden. De bestaande inrichting is al van een woonerf. Hierdoor verandert er niet veel aan het uiterlijk van de wijk.
  • In een woonerf bent u verplicht in een parkeervak te parkeren, daarom zijn parkeervakken getekend. Op sommige hoeken en kruisingen zijn bij de woningen geen parkeerplaatsen getekend. De vuilniswagens en brandweerwagens moeten deze bochten kunnen maken. Daarom kunnen we niet overal parkeerplaatsen aanleggen.
  • Het groenontwerp moet nog opgesteld worden. We weten nu al dat er een paar bomen vervangen worden omdat deze niet goed meer zijn. Als het mogelijk is plaatsen we nieuwe bomen op dezelfde locatie. Deze bomen zijn op de tekening aangegeven met een rood kruis. Ook gaan we proberen om meer bomen en ander groen toe te voegen.
  • Een aantal parkeervakken gaan we aanleggen met grasbetontegels. Dat zijn tegels waar gras doorgroeit en waar regenwater in weg kan lopen. Op deze manier gaat de wijk er groener uitzien en het is beter voor de afvoer van regenwater. Om goed uit te kunnen stappen leggen we een strook van ongeveer een halve meter normale stenen tussen de parkeervakken.
  • We leggen een apart riool aan voor regenwater waar de roosterkolken in de weg op aangesloten worden. Dit gaan we nog ontwerpen.
  • De openbare verlichting gaan we vervangen in energiezuinige LED-verlichting. Dit gaan we nog ontwerpen.

Tijdens de inloopavond zijn ook vragen gesteld en opmerkingen gemaakt door de bezoekers. Deze vragen en antwoorden hebben we op de volgende bladzijden op een rijtje gezet met het antwoord van de gemeente daarbij.

Verkeer en parkeren

Vraag 1: Er zijn meerdere vragen gesteld over het vervallen van parkeerplaatsen in de Roosje Voshoeve. Waar gaan al deze auto’s parkeren?
Antwoord: We gaan zoveel mogelijk parkeerplaatsen aanleggen. Het is niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te leggen op hoeken en kruisingen. De wegen zijn te smal waardoor vuilniswagens en brandweerwagens deze bochten niet kunnen nemen als er auto’s geparkeerd staan, met schades tot gevolg. Langs de Roosje Voshoeve staan 34 woningen. In het ontwerp komen 22 openbare parkeerplaatsen en 33 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit betekent 1,6 parkeerplaatsen per woning, wat hoger is dan de parkeernorm van de gemeente Waddinxveen. Deze is namelijk 1,5 parkeerplaats per woning. Als parkeerplaatsen bij uw woning bezet zijn kan het gebeuren dat u verder van de woning moet parkeren.

Vraag 2: Niet minder parkeerplaatsen voor Otto-erf 40-54.
Antwoord: Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk. Nu parkeren hier 9 auto’s en we leggen ook 9 parkeerplaatsen aan. De ruimtes bij de bochten houden we vrij zodat vuilniswagens en brandweerwagens de bochten kunnen nemen zonder schades te maken

Vraag 3: Op het gedeelte Woubrechterf 23-33 gaan we van 6 naar 4 parkeerplaatsen. Er is nu al een tekort aan plaatsen. Kunnen er geen parkeerplaatsen aan de rand van het veld komen? Of kan er misschien niet toch een parkeerplaats op de hoek bij?
Antwoord: Vanwege de aanwezige bomen en elektrokast zijn parkeerplaatsen in het groen niet mogelijk. De parkeerplaats op de hoek bij nummer 33 is niet mogelijk vanwege de vuilniswagen en brandweerwagen die de bocht moeten kunnen maken. Bij nummer 23 gaan we proberen om een parkeerplaats toe te voegen door de entree van de straat aan te passen.

Vraag 4: Onbegrijpelijk dat ik niet voor mijn huis kan parkeren. Dit moet aangepast worden.
Antwoord: Het is niet mogelijk om parkeerplaatsen aan te leggen op hoeken en kruisingen. De wegen zijn te smal waardoor vuilniswagens en brandweerwagens deze bochten niet kunnen nemen als er auto’s geparkeerd staan, met schades tot gevolg.

Vraag 5: Aantal parkeerplaatsen neemt af terwijl er al een parkeerprobleem is. Maak schuine parkeerplaatsen in groen bijvoorbeeld bij de fysiotherapeut tegenover Woubrechterf 42.
Antwoord: We gaan kijken of we hier door schuine- of haakse parkeervakken aan te leggen meer parkeerplaatsen kunnen maken. Maar door de grote bomen en hun wortels wordt dit lastig.

Vraag 6: Kan de gemeente groen weghalen voor meer parkeerplaatsen? Er zijn te weinig parkeerplaatsen voor bezoekers.
Antwoord: De gemeente heeft een opgave om juist meer groen aan te brengen in de gemeente. Daarnaast voldoen we aan de parkeernorm van de gemeente Waddinxveen van 1,5 parkeerplaats per woning. Als parkeerplaatsen bij uw woning bezet zijn kan het gebeuren dat u verder van de woning moet parkeren.

Vraag 7: Kan de gemeente de parkeerstrook voor Woubrechterf 98-106 90 graden draaien. Dit levert meer parkeermogelijkheden op en een betere doorstroming.
Antwoord: Vanwege de aanwezige bomen kunnen we maar 4 haaksparkeervakken aanleggen, terwijl er nu 5 langsparkeervakken aanwezig zijn. Ook wordt de doorstroming niet beter, want de weg blijft even breed. Daarom blijven het langsparkeervakken.

Vraag 8: De parkeerplaatsen aan de zijkant van Woubrechterf 40 niet aanleggen vanwege overlast in de tuin. Overige extra parkeerplaatsen zijn voldoende.
Antwoord: Bij Woubrechterf 4-40 vervallen een aantal parkeerplaatsen. Dat komt omdat de bestaande parkeerplaatsen volgens de richtlijnen te smal zijn. Deze parkeerplaatsen compenseren we naast woning 40. Op deze manier verliezen we geen parkeerplaatsen in deze straat.

Vraag 9: Invalide parkeerplaats voor nummer 36 houden, niet verplaatsen.
Antwoord: We gaan de invalide parkeerplaats op dezelfde plaats voor nummer 36 terugbrengen.

Vraag 10: Geen grasbetontegels toepassen in parkeervakken. Hoe wordt dit bijvoorbeeld onderhouden?
Antwoord: De gemeente heeft een opgave om meer groen aan te brengen. Grasbetontegels in parkeerplaatsen waar dit mogelijk is zijn daarvan een onderdeel. Dit zorgt voor minder hittestress op hete zomerdagen en voor een betere waterhuishouding. Wij onderhouden het gras met machines.

Vraag 11: Grasbetontegels tegenover de fysiotherapeut kunnen gevaar opleveren bij personen die met wandelstok of krukken lopen.
Antwoord: Dit vinden we een goed argument om de parkeerplaatsen bij de fysiotherapeut met zwarte stenen aan te leggen in plaats van grasbetontegels.

Vraag 12: Vergunning voor parkeren op eigen terrein (Otto-erf 2). Daarvoor graag een oprit aanleggen.
Antwoord: Als de vergunning is verleend leggen we de oprit in het werk aan.

Vraag 13: Aanvraag ingediend voor parkeren op eigen terrein (Otto-erf 3, 5 en 7). Daarvoor graag een oprit aanleggen.
Antwoord: We plaatsen de opritten als de vergunning is verleend.

Vraag 14: Oprit voor fietsen aanleggen bij de brandgang achter Otto-erf 1 en naast Otto-erf 11.
Antwoord: Opritten leggen we alleen aan voor mindervaliden, op daarvoor logische locaties. Om te voorkomen dat fietsers te snel de weg op rijden en een ongeval veroorzaken gaan we geen opritten aanleggen speciaal voor fietsers.

Vraag 15: Maak een doorsteek voor fietsers tussen De Zuidplaslaan en Otto-erf tegenover nummer 1.
Antwoord: De betreffende doorsteek is een voetpad, bestemd voor voetgangers. Fietsers moeten via de rijweg van Woubrechterf of Nicolaaserf naar de Zuidplaslaan rijden.

Vraag 16: Pad in groenstrook aanleggen nabij Roosje Voshoeve 11-13. Dit wordt als sluiproute gebruikt.
Antwoord: We gaan daar een voetpad aanleggen.

Vraag 17: Geen houten palen, betonblokken of andere obstakels neerzetten.
Antwoord: Het beleid van de gemeente is zo min mogelijk paaltjes toe te passen. We gaan in de hele wijk bekijken welke paaltjes weg kunnen.

Vraag 18: Meerdere vragen over de paaltjes bij Woubrechterf 60. Gaan deze weg of blijven deze staan?
Antwoord: Deze paaltjes komen weer terug. De afsluiting van de straat blijft.

Vraag 19: In de straat bij Woubrechterf 12 t/m 38 staan diverse paaltjes. Deze graag verwijderen.
Antwoord: De paaltjes bij het uiteinde van de brandgangen komen terug vanwege veiligheid van personen die uit de brandgangen komen. We gaan kijken welke van de andere paaltjes weg kunnen.

Vraag 20: In de straat bij Woubrechterf 12 t/m 38 liggen een paar drempels. De weg verzakt daar steeds. En een andere oplossing aanleggen dan een drempel over de hele wegbreedte.
Antwoord: De drempels komen weer terug. De drempels gaan we netjes aanleggen waardoor de verzakkingen verdwijnen.

Vraag 21: Op de hoek van Woubrechterf en Otto-erf een punaise aanleggen in plaats van de drempel die er nu ligt.
Antwoord: Op deze kruising leggen we een geel plateau aan als attentie voor de kruising. Deze drempel krijgt niet dezelfde hoogte als de huidige drempel.

Vraag 22: Ter hoogte van Woubrechterf 46-70 snelheid uit het verkeer halen, bijvoorbeeld met het plaatsen van plantenbakken op/langs de weg. Nu wordt er hard gereden, zonder goed zicht.
Antwoord: Vanwege de beperkte openbare ruimte op die locatie kunnen we de slinger in de weg niet aanpassen. Deze slinger in de weg zorgt juist voor een lagere snelheid. Ook het mindere zicht draagt bij aan een langzamere snelheid. Toepassen van plantenbakken maakt het zicht juist slechter. Deze plaatsen we daarom niet.

Vraag 23: De nieuwe verkeersdrempel bij de ingang Woubrechterf geeft extra overlast met remmende en optrekkende auto’s en extra lawaai en luchtvervuiling.
Antwoord: De lengte van de weg vanaf de ingang Zuidplaslaan en de kruising met Otto-erf is volgens de richtlijnen te lang. Hierdoor gaan auto’s te hard rijden. Daarom moeten we een drempel aanleggen.

Vraag 24: De tuin is helemaal netjes, de nieuwe bestrating daarom niet hoger aanleggen dan de bestrating in de tuin.
Antwoord: De nieuwe weghoogte moeten we nog bepalen. Als de weg/trottoir hoger komt te liggen dan de bestrating in de tuin, sluiten we de bestrating van de tuin altijd over een lengte van 1 meter weer netjes aan op de openbare bestrating.

Vraag 25: De entree van het woonerf bij Woubrechterf 23 is heel lastig te nemen, de bocht is te scherp. Zeker ook voor de vuilniswagen, die moet altijd steken. Kan deze entree ruimer worden gemaakt?
Antwoord: We gaan deze entree ruimer maken.

Vraag 26: Waarom is het laatste stukje vanaf Woubrechterf, naast nummer 21B, naar de Plasweg een rijweg met aan het einde een fietsbrug?
Antwoord: Dit is een voetpad. Hier gaan we tegels aanleggen.

Groen

Vraag 27: Vervangen van de Abelen zoals toendertijd is afgesproken met wethouder De Jong.
Antwoord: In 2016 heeft de gemeenteraad de motie ‘kappen grauwe abelen’ ingediend op het groenstructuur en -beleid. Hieraan heeft wethouder De Jong, toenmalig portefeuillehouder openbare ruimte, uitvoering gegeven door een aantal bomen te kappen. Er zijn 6 Abelen gekapt aan het Woubrechterf. De overige Abelen zijn blijven staan.

Vraag 28: Vervangen van de Abelen, vanwege veel overlast door vallende takken, blad en plak.
Antwoord: Elke drie jaar worden de bomen binnen de gemeente Waddinxveen gecontroleerd. De Abelen zijn in juli 2020 voor het laatst gecontroleerd en zijn toen van voldoende kwaliteit gebleken. Hierdoor is geen reden om de bomen te kappen. Het groenbeleid van de gemeente geeft aan dat overlast van vallend blad of plak geen reden is om een boom te kappen. In 2023 worden deze bomen weer gecontroleerd.

Vraag 29: Groenstrook naast Otto-erf 54 afgraven en opnieuw beplanten.
Antwoord: In deze groenstrook gaan we nieuw groen planten.

Vraag 30: Slierten Lathyrus verwijderen in groenstrook Roosje Voshoeve nabij Anna de Waalstraat. Meer eenheid en struiken.
Antwoord: Aan de groenstrook langs de Roosje Voshoeve gaan we zo min mogelijk werkzaamheden uitvoeren. We vervangen een paar bomen en kale stukken in de begroeiing maken we dicht met nieuwe planten.

Vraag 31: Is het mogelijk om meer variatie in het groen te hebben?
Antwoord: Het groenontwerp moeten we nog opstellen. Beleid van de gemeente is om meer variatie aan het groen toe te voegen.

Vraag 32: Boom op hoek Otto-erf en Woubrechterf is niet handig vanwege zicht.
Antwoord: Vanwege de locatie blijft dit een kleinere boom, waar makkelijk langs te kijken is.

Vraag 33: Boom ter hoogte van Woubrechterf 20-22 naar achteren.
Antwoord: Hier is de bestaande opstelplaats voor rolcontainer per ongeluk verwijderd. Deze opstelplaats komt weer terug en de boom gaan we verplaatsen.

Vraag 34: Hoe hoog en welk type bomen worden geplant voor Woubrechterf 40-42?
Antwoord: Het groenontwerp moeten we nog opstellen. Het type en grootte van de bomen is nog niet bekend.

Vraag 35: Op het veld voor Otto-erf 13-23 worden nieuwe bomen geplant. Deze bomen nemen het avondzonnetje weg. Daarnaast wordt het veld gebruikt voor een potje voetbal met de buurtkinderen. Deze nieuwe bomen mogen wat ons betreft uit het plan.
Antwoord: Als gemeente hebben we de opgave om meer groen aan te brengen in de gemeente. Meer bomen zorgt voor betere biodiversiteit, beter bestand zijn tegen hittestress en het is beter voor de waterhuishouding. We gaan bomen toevoegen op het veld, maar we gaan wel kijken of het ontwerp wat aangepast kan worden zodat er goed van het veld gebruik gemaakt kan worden.

Vraag 36: Het bosschage aan het fietspad richting Plasweg naast Woubrechterf 81 is te hoog. Je ziet niet dat er een tegenligger aankomt.
Antwoord: Het gaat nog een tijd duren voordat de werkzaamheden buiten plaatsvinden. Daarom verzoeken wij u dit te melden via www.waddinxveen.nl/fixi.

Vraag 37: Bij vervanging van bomen niet dezelfde soort terugzetten. Bij veel van dezelfde bomen wordt het een snelweg voor plaaginsecten en aantasting.
Antwoord: Het groenontwerp moeten we nog opstellen. Bedankt voor het aandachtspunt.

Vraag 38: Minder maaien en later maaien van de stroken met bloembollen.
Antwoord: Wij houden ons bezig met de inrichting van de wijk. Deze vraag gaat over beleid van de gemeente. Opmerkingen over de manier van maaien kunt u melden via www.waddinxveen.nl/fixi.

Vraag 39: In het veld voor Woubrechterf 23-33 zijn afgelopen jaar tijdens de stormen 2 bomen omgewaaid, maar daar zijn geen nieuwe bomen voor terug gekomen.
Antwoord: De compensatie van deze bomen nemen we mee in het groenontwerp. Of de bomen op dezelfde plaats terug komen moeten we nog bepalen.

Vraag 40: Geen boom bij Otto-erf nummer 6.
Antwoord: Als gemeente hebben we de opgave om meer groen aan te brengen in de gemeente. Meer bomen zorgt voor betere biodiversiteit, beter bestand zijn tegen hittestress en het is beter voor de waterhuishouding.

Openbare verlichting

Vraag 41: Minder lantaarnpalen en geen dwarsschijners waardoor het licht in de slaapkamers komt, maar licht op de straat richten.
Antwoord: Het plan voor de openbare verlichting moeten we nog opstellen. Bedankt voor het aandachtspunt.

Vraag 42: Lantaarnpaal tegenover Roosje Voshoeve 17 1 meter verplaatsen richting groen vanwege draairuimte vuilniswagen.
Antwoord: Het plan voor de openbare verlichting moeten we nog opstellen. Bedankt voor het aandachtspunt.

Vraag 43: Bij het plaatsen van de lantaarnpalen deze neerzetten voor de achterpaden, zodat deze paden ook verlicht worden. Nu zijn het veel te donkere gaten.
Antwoord: Het plan voor de openbare verlichting moeten we nog opstellen. Bedankt voor het aandachtspunt.

Riolering en water

Vraag 44: Wateroverlast in brandgangen achter Otto-erf 40-54 en naast Otto-erf 1. Onder andere omdat de stoep hoger ligt dan de tegels in de brandgang waardoor het water niet weg kan.
Antwoord: Deze brandgangen zijn niet van de gemeente. De gemeente gaat hier dan ook geen werkzaamheden doen. U kunt zelf aanpassingen doen aan een betere afwatering. Eventuele door u zelf aangelegde roosterkolken en nieuwe leidingen kunnen we vanaf het bereiken van de openbare grond aansluiten op het gemeentelijk riool. Neemt u voor advies hierover contact op met projectleider Peter Hermanns via de mail p.hermanns@waddinxveen.nl of telefonisch via 14 0182.

Overige opmerkingen

Vraag 45: Brandweer stond met sirenes voor afgesloten straat. Zorgen dat hulpdiensten de afsluitingen kent.
Antwoord: Waarom dit verkeerd is gegaan is niet duidelijk, in navigatiesystemen staat deze afsluiting aangegeven. Voor het nieuwe ontwerp geldt dat alle hulpdiensten, waaronder de brandweer, het ontwerp toetsen en daardoor weten welke routes mogelijk zijn.

Vraag 46: Roosje Voshoeve ter hoogte van nummer 5 niet goed zichtbaar door elektriciteitskasten.
Antwoord: Deze kasten zijn niet van de gemeente en liggen buiten het projectgebied. Hier gaan we geen werkzaamheden aan doen.

Vraag 47: Kunnen er opstelplaatsen komen voor rolcontainers, in plaats dat ze door de hele straat worden gezet? De vuilniswagens kunnen daardoor moeilijker de bocht nemen. Ook scheelt het rijtijd en stoppen/starten voor Cyclus en dus extra milieubelasting.
Antwoord: We gaan kijken of we in de wijk op logische plaatsen opstelplaatsen kunnen toevoegen. Bij opstelplaatsen voor rolcontainers moet de gemeente voldoen aan een maximale loopafstand van 75 meter. Vooral aan het uiteinde van brandgangen zijn daarom vaak opstelplaatsen aanwezig. Bijvoorbeeld in Roosje Voshoeve zijn geen brandgangen en daarom geen logische opstelplaatsen voor meerdere rolcontainers.

Vraag 48: Betere afbakening voor opstelplaats rolcontainers op deel Woubrechterf 98-106.
Antwoord: We gaan hier een betere opstelplaats aanleggen naast de parkeervakken.

Vraag 49: Wanneer beginnen de werkzaamheden en hoe lang duren deze?
Antwoord: Hier kunnen we nu nog geen goed antwoord op geven. Waarschijnlijk hebben we heel 2023 nodig voor de voorbereiding en starten de werkzaamheden buiten vanaf begin 2024. De nog te selecteren aannemer maakt een planning. De aannemer werkt steeds in een klein stuk van de wijk, om de woningen zo goed mogelijk bereikbaar te houden voor bewoners en hulpdiensten. Daardoor duren de werkzaamheden lang. We gaan er nu van uit dat het een heel jaar duurt voordat de hele wijk opgeknapt is, maar dat ligt aan de planning van de aannemer.

Planning

In 2023 zijn we gestart met het voorbereiden van het werk. In april 2024 begint de aannemer. De aannemer werkt steeds aan kleine stukken van de wijk waardoor woningen voor bewoners en hulpdiensten goed bereikbaar blijven. De aannemer maakt een planning. Deze planning delen we ook met de bewoners zodat zij weten wanneer er bij de woning wordt gewerkt.


Heeft u vragen? Neem dan contact op

U kunt mailen met Peter Hermanns via p.hermanns@waddinxveen.nl

Op de overzichtskaart hieronder staat het gebied waar gewerkt wordt.

Wat staat er op de overzichtskaart?

Op de kaart staat een geel gebied. Dit gele gebied is ook aangegeven met “nummer 1” en zijn de straten Otto-erf, Woubrechterf en een deel van Roosje Voshoeve. 

Het Otto-erf begint bij Nicolaaserf en gaat via een aantal bochten naar Woubrechterf. Aan deze weg liggen een paar doodlopende straten. Woubrechterf bestaat uit een rechte weg met een aantal straten daaraan vast. Het Woubrechterf gaat daarna over in Roosje Voshoeve. Roosje Voshoeve gaat met een aantal bochten naar de Zuidplaslaan.

Wat gaan we doen?

Op de plattegrond hieronder staan alle aanpassingen die we gaan doen.

Presentatietekening Otto-erf en Woubrechterf

Het Otto-erf sluit aan op Nicolaaserf. De hoofdweg door Otto-erf krijgt rode stenen (nummer 1 op tekening) en is een 30 kilometer per uur zone. Langs de hoofdweg komen parkeervakken in zwarte stenen (nummer 4). Langs de parkeervakken en hoofdweg komt een stoep in grijze tegels (nummer 2). Langs de stoep liggen struiken (nummer 6) en gras (nummer 7) met bomen.

Aan de hoofdweg liggen doodlopende hofjes. Deze hofjes worden ingericht als woonerf, waar auto’s stapvoets moeten rijden.
In een woonerf rijden, fietsen en lopen de mensen op dezelfde strook verharding. Er zijn geen aparte stroken voor de weg, fietspad en stoep. Deze strook krijgt bruine stenen (nummer 5). Langs de weg komen parkeervakken in zwarte stenen (nummer 4) of grasbetontegels (nummer 3). Grasbetontegels zijn tegels met gaten waar gras in groeit en het regenwater in weg kan lopen.

In het midden van Otto-erf ligt een speeltuin (nummer 10). Deze is een paar jaar geleden opgeknapt. Die gaan we nu niet aanpassen. We gaan wel een haag aanleggen tussen speeltuin en de weg, zodat kinderen niet zomaar de weg op kunnen rennen. Ook planten we meer bomen op het grasveld.

Naast Otto-erf ligt Woubrechterf. Woubrechterf sluit aan op de Zuidplaslaan. De hoofdweg door Woubrechterf krijgt rode stenen (nummer 1 op tekening) en is een 30 kilometer per uur-zone.
Langs de hoofdweg komen parkeervakken in zwarte stenen (nummer 4) of grasbetontegels (nummer 3). Grasbetontegels zijn tegels met gaten waar gras in groeit en het regenwater in weg kan lopen. Langs de parkeervakken en hoofdweg komt een stoep in grijze tegels (nummer 2). Langs deze stoep liggen struiken (nummer 6) en gras (nummer 7) met bomen.

Aan de hoofdweg liggen doodlopende hofjes. Deze hofjes worden ingericht als woonerf, waar auto’s stapvoets moeten rijden.
In een woonerf rijden, fietsen en lopen de mensen op dezelfde strook verharding. Er zijn geen aparte stroken voor de weg, fietspad en stoep. Deze strook krijgt bruine stenen (nummer 5). Langs de weg komen parkeervakken in zwarte stenen (nummer 4) of grasbetontegels (nummer 3). Grasbetontegels zijn tegels met gaten waar gras in groeit en het regenwater in weg kan lopen.

In het midden van de wijk ligt een hondenlosloopgebied. Bij het hondenlosloopgebied gaan we twee poorten plaatsen die afgesloten kunnen worden. Naast het hondenlosloopgebied ligt een voetbalveld. Daar gaan we het gras opknappen.

Aan de rand van de wijk ligt Roosje Voshoeve, die sluit aan op het Woubrechterf. Roosje Voshoeve gaan we inrichten als woonerf, waar auto’s stapvoets moeten rijden. In een woonerf rijden, fietsen en lopen de mensen op dezelfde strook. Er zijn geen aparte stroken voor de weg, fietspad en stoep. Deze strook krijgt bruine stenen (nummer 5). Langs de weg komen parkeervakken in zwarte stenen (nummer 4). Langs de weg ligt een groenstrook (nummer 6). We gaan een paar bomen vervangen en de gaten tussen de beplanting met nieuwe planten dichtmaken. Verder blijft de groenstrook hetzelfde. Langs de groenstrook ligt een fietspad (nummer 11).