Kennismaken met onze nieuwe wijkagent
Met de komst van de opvanglocatie aan de IJsermanweg is het fijn om te weten wie er in dit gebied waakt over de veiligheid en verbinding. Daarom stellen we graag onze nieuwe wijkagent aan jullie voor. In dit korte interview vertelt hij wie hij is, wat hem drijft en hoe hij zich inzet voor een prettige leefomgeving voor alle bewoners oud en nieuw!
Wat heeft je ertoe gebracht om wijkagent te worden?
Ik heb altijd een sterke drive gehad om iets te betekenen voor mensen in hun dagelijkse leven. Als wijkagent kan ik echt dichtbij staan: luisteren, verbinden en samen problemen oplossen. Dat persoonlijke contact geeft me energie.
Hoe ben je in deze wijk terechtgekomen?
Ik heb jarenlang in de opsporing gewerkt, ook als leidinggevende. Dat was waardevol werk, maar ik miste het directe contact met inwoners en het gevoel om zichtbaar en betekenisvol in de wijk te kunnen bijdragen. Daarom heb ik bewust de stap naar het wijkagentenwerk gezet. Toen de kans ontstond om in deze wijk aan de slag te gaan, heb ik die met overtuiging genomen.
Wat vind je het leukste aan jouw werk als wijkagent?
De afwisseling! Geen dag is hetzelfde. Het mooiste vind ik de ontmoetingen met bewoners: een praatje op straat, even meedenken over een situatie, of gewoon even zichtbaar zijn.
Hoe ervaar je de sfeer in de wijk tot nu toe?
Over het algemeen is Waddinxveen nog wel een echt dorp met oog voor elkaar. Als ik kijk naar de wijk Triangel valt me echter ook op dat dit een ‘echte’ nieuwbouw wijk is waar men ’s ochtend naar het werk gaat en ’s middags weer thuiskomt.
Wat zijn je verwachtingen rond de komst van de opvanglocatie?
De komst van een opvanglocatie brengt vragen met zich mee, dat begrijp ik. Maar ik verwacht dat met goede samenwerking, duidelijke communicatie en zichtbaarheid we samen kunnen zorgen voor een rustige en veilige omgeving.
Wat wordt jouw rol en heb je al contact gehad met bewoners of medewerkers van de opvang?
Voor mij was de eerste kennismaking de tweede bewonersoverleg in het gemeentehuis. Hier heb ik kennisgemaakt met de COA-locatiemanager van de opvanglocatie en een aantal buurtbewoners. Ik merk dat er nog veel vragen zijn en men nog niet helemaal weet wat men kan verwachten. Dit brengt gevoelens van onveiligheid met zich mee die ik heel goed begrijp.
Wat kunnen bewoners van jou verwachten als het gaat om veiligheid en leefbaarheid?
Zichtbaarheid, laagdrempeligheid en eerlijkheid. Ik ben regelmatig in de wijk te vinden en probeer vroeg signalen op te pakken. Bewoners mogen erop rekenen dat ik aanspreekbaar ben en meedenk. Ook komt er na de opening van de opvang een wekelijks spreekuur met mij waar omwonenden en de nieuwe bewoners terechtkunnen met vragen en/of suggesties.
Hoe kunnen bewoners en vluchtelingen jou nu bereiken als ze vragen of aandachtspunten hebben?
Dat kan nu via het algemene politienummer 0900 88 44, via de internetpagina www.politie.nl, of gewoon door me aan te spreken als ik in de wijk ben. Er komt ook nog een speciaal telefoonnummer, maar deze is nu nog niet bekend. Ik ben er echt voor iedereen.
Wat is volgens jou belangrijk voor een goede integratie van de opvanglocatie (nieuwe bewoners) in de wijk?
Open communicatie, elkaar durven leren kennen en kleine ontmoetingen. Het begint vaak met een simpel gesprek of een gedeelde activiteit.
Wat doe je graag in jouw vrije tijd?
Ik ben graag buiten: wandelen, fietsen en af en ik kom graag in de Crossfit box. En ik kook graag!
Heb je een leuke anekdote of ervaring uit jouw werk die je met de inwoners wilt delen?
In december werk ik 25 jaar politie. In die tijd heb ik zoveel mooie en minder mooie dingen gezien en meegemaakt. Sinds juli 2025 ben ik aan het werk aan basisteam Waddinxveen-Zuidplas. Wat me hier echt opvalt, is de vrolijkheid en enthousiasme van de basisschool kinderen. Overal waar je langs fiets word ik begroet met: dag Politie! Dit stemt me vrolijk en geeft hoop voor de toekomst.
Wat zou je willen meegeven aan de bewoners van de wijk en de nieuwe bewoners van de opvanglocatie?
Onbekend maakt onbemind. Wees nieuwsgierig naar elkaar. Een klein gebaar of kort gesprek kan ontzettend veel verschil maken. Samen maken we de buurt.
Samen maken we de wijk
Een betrokken wijkagent is een belangrijke schakel in het contact tussen buurtbewoners, de opvanglocatie en de gemeente. We kijken uit naar een prettige samenwerking en heten Paul van harte welkom in onze buurt. Heb je vragen, ideeën of zorgen? Aarzel niet om contact op te nemen, samen zorgen we voor een veilige en gastvrije buurt.