Goed voorbereid op een noodsituatie
De wereld om ons heen verandert snel. We horen steeds vaker over spanningen tussen landen, cyberaanvallen, langdurige stroomstoringen of extreem weer. Als dit in Nederland gebeurt, kunt u tegen allerlei problemen aanlopen. Betalen via de pin lukt niet meer, u kunt familie en vrienden niet bereiken of u kunt uw avondeten niet maken.
Deze gevaren lijken ver weg, maar ook in Waddinxveen kunnen we hiermee te maken krijgen. Gelukkig kunt u zich voorbereiden op deze risico’s. Op deze pagina leest u daar meer over. U krijgt informatie over wat u zelf kunt doen om weerbaar en veerkrachtig te blijven als iets misgaat. U leest welke spullen handig zijn om in huis te hebben, hoe u aan informatie komt als stroom of internet uitvalt en waar u hulp kunt vinden als dat nodig is.

Maak een noodpakket
Hulpdiensten kunnen niet overal tegelijk zijn. Zorg daarom dat u een noodpakket heeft waarmee u zich 72 uur (3 dagen) kunt redden als voorzieningen uitvallen. Veel spullen heeft u waarschijnlijk al in huis: water, houdbaar eten, zaklamp met batterijen, powerbank, klein EHBO-setje, contant geld en een warme deken. Leg alles bij elkaar op een vaste plek. Dat geeft overzicht en rust. U weet precies wat u heeft en kunt zelfs anderen helpen als dat nodig is.
Maak afspraken met familie, vrienden en buren
Het is handig om van tevoren na te denken over wat u doet tijdens een noodsituatie en daar afspraken over te maken. Denk bijvoorbeeld aan de kinderen die op school of de opvang zijn, uw partner die onderweg is, oma die slecht ter been is of de buurman die hulp nodig heeft. Praat samen met familie en vrienden over deze situaties en spreek af wat u doet. Waar is de verzamelplek? Wie zorgt er voor oma? Waar liggen belangrijke spullen zoals identiteitsbewijzen, medicijnen of contant geld? En hoe blijft u op de hoogte als internet of tv uitvalt? Deze afspraken kunt u vastleggen in een noodplan.


Zo blijft u op de hoogte
Bij een grote brand, stroomstoring of andere noodsituatie is het belangrijk dat u snel en betrouwbaar nieuws ontvangt. Houd daarom bij een noodsituatie de website van de Veiligheidsregio Hollands-Midden in de gaten. Wij informeren u ook via onze website en social media. Zo weet u wat er aan de hand is en wat u moet doen. Kunt u de websites niet bekijken? Luister of kijk dan naar (regionale) publieke omroepen zoals de NPO of Omroep West.
Heeft u vragen?
Bekijk hieronder de veel gestelde vragen en antwoorden.
Waarom vraagt de overheid mij nu om mij voor te bereiden? Is er iets aan de hand?
Nederland is veilig, maar er zijn meer risico’s dan voorheen. Denk aan oorlogen dichtbij, extreem weer en digitale aanvallen op belangrijke systemen. Daardoor kunnen noodsituaties ontstaan. Voorbereiden doet u niet uit angst, maar om samen sterker te staan als er iets gebeurt.
Waarom moet ik zelfredzaam zijn? Is dat niet overdreven?
De kans op een noodsituatie wordt groter. Als u voorbereid bent, geeft dat rust en overzicht. U kunt zichzelf helpen in de eerste dagen en ook anderen in uw omgeving ondersteunen.
Waarom moet ik mij voorbereiden op 72 uur?
Hulpdiensten kunnen bij een grote storing of ramp niet overal tegelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat u zichzelf en uw huishouden minstens 72 uur kunt redden.
Wat gebeurt er na die 72 uur?
De overheid heeft dan meer tijd gehad om hulp te organiseren en duidelijke informatie te geven. Een noodsituatie kan wel langer duren, maar na drie dagen kan de hulpverlening beter op gang komen.
Wat betekent 72 uur zelfredzaam zijn en wat moet ik in huis hebben?
Voorzieningen zoals stroom, water of winkels kunnen tijdelijk uitvallen. Met een noodpakket kunt u drie dagen vooruit. Denk aan water, houdbaar eten, een radio op batterijen, zaklamp, kaarsen, contant geld en persoonlijke spullen zoals medicijnen. Een volledige lijst vindt u op de website van Denk Vooruit.
Hoe weet ik of ik goed ben voorbereid?
U bent voorbereid als u een noodpakket heeft, een eenvoudig noodplan maakt en afspraken heeft met uw omgeving.
Wat zit er in een noodpakket?
Een basisvoorraad voor de eerste drie dagen: water, eten, EHBO-spullen, zaklamp, radio, batterijen, belangrijke documenten en contant geld. U vult dit aan met wat u persoonlijk nodig heeft. Een uitgebreide lijst staat op de website van Denk Vooruit.
Hoeveel contant geld moet ik in huis hebben?
70 euro per volwassene en 30 euro per kind. Dat is voor de noodzakelijkste uitgaven in de eerste 72 uur na een ramp. Denk aan water, voeding en vervoer. Dit bedrag is een richtlijn. Kijk ook naar uw persoonlijke situatie. Denk aan eten voor uw huisdier of medicijnen, en pas het bedrag waar nodig aan.
Deelt de overheid gratis noodpakketten uit aan mensen die het niet kunnen betalen?
Nee, er worden geen noodpakketten vooraf verstrekt. Wel kijkt de overheid hoe kwetsbare groepen in nood beter ondersteund kunnen worden.
Waarom heb ik een kopie van mijn paspoort of identiteitsbewijs nodig?
Een kopie helpt u bij het aantonen van uw identiteit als uw originele documenten kwijt of beschadigd raken. Zo kunt u sneller hulp krijgen of een nieuw document aanvragen.
Waar zijn de noodsteunpunten in mijn buurt?
Gemeenten onderzoeken samen met de veiligheidsregio’s waar en hoe de noodsteunpunten zullen worden ingericht. Hierbij wordt in ieder geval ingezet op het bieden van informatie aan inwoners. Waddinxveen heeft nog geen noodsteunpunten. Het stapsgewijs ontwikkelen van een landelijk netwerk van noodsteunpunten heeft tijd nodig. Om te komen tot een goede basis, moet er eerst worden onderzocht en geëxperimenteerd met wat een noodsteunpunt wel en niet doet. Die onderzoeken en experimenten worden opgestart in samenwerking met de Veiligheidsregio.
Heeft u andere vragen?
Stuur uw vragen naar e-mailadres weerbaarheid@waddinxveen.nl.
