Huisstijlhandboek
Dit is het huisstijlhandboek van de gemeente Waddinxveen.
In het handboek staan afspraken over (het gebruik van) de huisstijl van de gemeente. Onze huisstijl komt in al onze communicatiemiddelen terug. Van folders tot video’s en van brieven tot onze website. Voor iedereen moet duidelijk zijn dat gemeente Waddinxveen de afzender is. Hierdoor ontstaat er een sterke, duidelijke en herkenbare uitstraling. Zowel visueel als in het taalgebruik.
Huisstijlhandboek
Dit is het huisstijlhandboek van de gemeente Waddinxveen. In dit handboek staan de afspraken over (het gebruik van) de huisstijl van de gemeente. Onze huisstijl komt in al onze communicatiemiddelen terug. Van folders tot video’s en van brieven tot onze website.
Voor wie is het huisstijlhandboek?
Het handboek is voor medewerkers van de gemeente Waddinxveen en vormgevers. Zij kunnen het handboek gebruiken als naslagwerk bij het (laten) maken van een ontwerp in opdracht van de gemeente.
Digitale toegankelijkheid
Alle digitale ontwerpen en uitingen moeten voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines. Wilt u meer weten over digitale toegankelijkheid? Neem dan contact op met de adviseur informatiebeheer. Dat kan via telefoonnummer 14 0182.
Heeft u vragen?
Over het gebruik van de huisstijl? Of heeft u huisstijlelementen of beelden nodig? Neem dan contact op met team Communicatie via communicatie@waddinxveen.nl
Logo
Het logo is een combinatie van de driehoek met sleutels (het beeldmerk) en de naam gemeente Waddinxveen (het woordmerk). De driehoek van het beeldmerk is opgedeeld in verschillende kleurvlakken: lichtgeel, geel en zwart. Het logo is beschikbaar in kleur, grijswaarden en zwart-wit (outline). Het logo kunt u in verschillende bestandstypen opvragen via communicatie@waddinxveen.nl.
Logo-gebruik: wat zijn de regels logo in kleur
- Zet het logo altijd linksboven.
- Plaats het logo minimaal 0,4 mm van de rand van het papier.
- Gebruik het logo zoveel mogelijk op een witte achtergrond
- Plaats het logo niet op een achtergrond die bestaat uit meer dan een 20% van de huisstijlkleur.
- Plaats het logo niet op een achtergrond die bestaat uit meer dan een 30% van zwart.
- Plaats het logo niet op een achtergrond die bestaat uit een foto.
- Gebruik het logo niet diapositief.
- Voeg geen schaduwen of andere vormen en lijnen aan het logo toe.
- Maak het logo niet na met een ander lettertype. Pas de huisstijlkleuren niet aan en verander ze ook niet.
- Gebruik het logo niet kleiner dan 30 mm breed.
Regels logo in grijswaarden en zwart-wit (outline)
We gebruiken het logo in grijswaarden alleen bij zwart/wit-drukwerk.
Het logo in zwart-wit (outline) gebruiken we alleen bij hoge uitzondering. Sommige toepassingen, zoals bij zeefdruk, vereisen vaak deze versie. We gebruiken het alleen in wit, grijs, geel of zwart.
Beeldmerk
Voor onze pagina’s op social media gebruiken we als profielafbeelding altijd de geel/zwarte driehoek met sleutels op een witte achtergrond. In de gebruikersnaam wordt duidelijk dat het om de gemeente Waddinxveen gaat.
De sleutels uit het beeldmerk kunnen gebruikt worden als stijlelement in de kleuren wit, grijs, geel of zwart.
Wapen
Het wapen bestaat uit een geel schild met zwarte sleutels erop. Bovenop het wapen staat een kroon. Op 24 juli 1816 heeft de Hoge Raad van Adel de gemeente Waddinxveen het bezit van haar wapen bevestigd.
Gemeentevlag
De gemeentevlag bestaat uit een gele achtergrond met zwarte sleutels erop.
Auteursrechten
Het logo (beeldmerk en woordmerk) zijn auteursrechtelijk beschermd en gedeponeerd. Dat betekent dat alleen de gemeente hiervan gebruik mag maken. Gebruik van het gemeentewapen is alleen in bijzondere gevallen en dan nog alleen met toestemming van de gemeente Waddinxveen toegestaan. Voor inwoners en/of bedrijven die iets Waddinxveens willen laten zien, is de afbeelding van de gemeentevlag beschikbaar.
Standaard lettertype Arial
Voor alle teksten gebruiken we lettertype Arial met grootte 10. Behalve voor gedrukt materiaal.
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
1234567890!@#$%^&*()_-+={}[]|\:;””<>,.?/
Lettertype voor drukwerk Lucida Sans Unicode
Voor gedrukt materiaal werken we met lettertype Lucida Sans Unicode. Bijvoorbeeld voor de tekst op enveloppen en briefpapier.
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
1234567890!@#$%^&*()_-+={}[]|\:;””<>,.?/
Gebruik lettertype
We willen dat iedereen onze teksten goed kan lezen. Daarom gebruiken we alleen hoofdletters aan het begin van een zin. We gebruiken geen schaduwen, cursieve of onderstreepte tekst. Alleen links naar websites zijn onderstreept.
De kleur van onze teksten is zwart. Koppen mogen hier vanaf wijken als het contrast voldoende is. Links naar websites zijn altijd blauw.
Bij de gemeente Waddinxveen werken we met een schrijfwijzer. Hierin staat wat onze schrijfstijl is. Hieronder staan de belangrijkste onderdelen uit de schrijfwijzer.
Begrijpelijke taal
We schrijven in heldere, actieve en begrijpelijke taal. Met begrijpelijke taal op B1-niveau bereiken we namelijk het grootste deel van onze inwoners (80%).
U of jij
In alle contacten spreken we inwoners aan met u. Alleen Facebook is een uitzondering. Daar spreken we onze volgers aan met je. Maar wanneer iemand op Facebook aangeeft dat liever niet te hebben, spreken we die persoon aan met u.
Schrijfwijze telefoonnummer
We schrijven telefoonnummers op de volgende manier:
- 14 0182
- 0182-624600
- 06-38825030
Schrijfwijze websitelink
In schriftelijke communicatie, zoals een brief, schrijven we de websitelink met www ervoor en zonder onderstreping, bijvoorbeeld www.waddinxveen.nl. Een websitelink in digitale communicatiemiddelen zetten we om in klikbare links, bijvoorbeeld www.waddinxveen.nl.
Afzender
Bij externe communicatie is de gemeente Waddinxveen de afzender.
Geel is de kleur van Waddinxveen. De goudgele kleur kwam al terug in het wapen in 1816. Sinds 2013 gebruiken we ondersteunend aan het geel ook de kleuren rood, blauw en groen. De combinatie geel met zwart gebruiken we zo min mogelijk, omdat de uitstraling met zwart somber over komt.
Gebruik van huisstijlkleuren en kleurcodes
Onze huisstijlkleuren voldoen aan de eisen van digitale toegankelijkheid. Daarom gebruiken we donkere letters op een lichte achtergrond en andersom.
Tekst op gekleurde achtergrond
De formats van gemeente Waddinxveen bevatten een gekleurde titelbalk met witte letters. Dit zie je ook terug op de website en de gemeenterubriek. Dit zijn de enige plekken waarbij witte letters op een gekleurde achtergrond zijn toegestaan. Op alle andere plekken werken we met zwarte letters op een gekleurde achtergrond. Hiermee voldoen we aan de eisen van digitale toegankelijkheid.
Stijlelementen, templates en grids zijn op te vragen bij team Communicatie, via communicatie@waddinxveen.nl.
Gekleurde lijn
Belangrijk onderdeel van onze huisstijl is de gekleurde lijn. De lijn bestaat van links naar rechts uit de kleuren rood, blauw, geel en groen. We gebruiken deze lijn aan de onderkant van een pagina of ontwerp.
Gekleurde lijn met websitelink
Een variant op de gekleurde lijn is de lijn met daarboven de link van onze website: www.waddinxveen.nl. De lijn bestaat van links naar rechts uit de kleuren rood, blauw, geel en groen. Ook de websitelink heeft de kleuren rood, blauw, geel en groen. Deze variant gebruiken we alleen bij handelscorrespondentie: op briefpapier, enveloppen en visitekaartjes.
Templates
Er zijn templates in onze huisstijl beschikbaar voor:
- Uitnodigingen (liggend en staand)
- (Voorkant) rapporten in Word
- Presentaties in PowerPoint (beschikbaar in 16:9 en 4:3)
De voorkant van elke template bestaat uit een dikke gele balk bovenaan. Deze balk loopt niet volledig door naar links. Links is er een stukje wit. Daarin staat het logo van de gemeente. Hierbij loopt de scheidingslijn tussen het gele en witte deel gelijk aan de rechtse schuine lijn van de driehoek in het logo.
Onder de bovenste gele balk is een balk voor de titel van de uitnodiging, het rapport of de presentatie. Deze balk loopt over de hele breedte van de pagina en mag rood, blauw of groen zijn.
Onder de titelbalk staat een foto of afbeelding die past bij het onderwerp van de uitnodiging, het rapport of de presentatie. Ook hier is links een gedeelte wit. De schuine witte baan die bovenaan bij het logo begonnen is, loopt door over de foto. Hierdoor ontstaat een witte driehoek onder de titelbalk. Hierdoor lijkt het alsof er een hap uit de foto genomen is.
Onder de foto of afbeelding volgt de gekleurde lijn, bestaande uit rood, blauw, geel en groen. De gekleurde lijn loopt over de hele breedte van de pagina. Daaraan vast staat opnieuw een dikke gele balk. Bij deze onderste gele balk is er rechts een stukje wit. Ook hier loopt de scheidingslijn tussen het gele en witte deel gelijk aan de rechtse schuine lijn van de driehoek in het logo. In het midden van de scheidingslijn staan de sleutels uit het logo. Het deel van de sleutels op de gele achtergrond is wit en het deel op de witte achtergrond is geel. Voor de presentaties in PowerPoint geldt dit alleen voor het voorblad. De volgende sheets zijn wit aan de onderkant. Op deze manier is er meer ruimte voor tekst en afbeeldingen.
We willen herkenbaar en verbindend zijn in onze communicatie. Beeld is een belangrijk onderdeel en bepalend bij het vertellen van ons verhaal.
Helder
Al het beeldmateriaal is helder en fris. De beelden hebben natuurlijke en levendige kleuren. We gebruiken geen kunstmatig makende filters.
Techniek
We gebruiken horizontale (landscape) beelden voor de website. Voor social media gebruiken we verticale beelden. Aangekochte foto’s zijn rechtenvrij.
Tabellen en grafieken
Als wij een tabel of grafiek plaatsen, proberen wij deze eenvoudig te houden en gebruiken onze huisstijlkleuren als dat nodig is. De tabel of grafiek is leesbaar (ook voor een screenreader) en voldoet aan de eisen van digitale toegankelijkheid.
Iconen en illustraties
In plaats van een foto of video kunen we een illustratie gebruiken om ons verhaal te vertellen.
QR-codes
We gebruiken steeds vaker QR-codes om inwoners eenvoudig naar digitale informatie te leiden. We adviseren daarom altijd een QR-code met het gemeentelogo te gebruiken. Zodat deze direct herkenbaar en betrouwbaar overkomt. Wilt u een QR-code met gemeentelogo erin gebruiken? Neem contact op met team Communicatie via communicatie@waddinxveen.nl.
- Briefpapier: Links bovenaan staat het logo. Rechts bovenaan staan de contactgegevens met daaronder de gekleurde lijn. Onderaan het briefpapier staat rechts de gekleurde lijn met URL.
- Enveloppen: Links bovenaan staat het logo met daaronder het postadres. Rechts bovenaan staat het ‘port betaald-teken’. Links onderaan staat de gekleurde lijn met URL.
- Visitekaartjes: Links bovenaan staat het logo. Daaronder de contactgegevens. Onderaan staat gekleurde lijn met URL over de hele breedte van het visitekaartje.
Hieronder staat een (niet volledige) lijst met voorbeelden van huisstijldragers van de gemeente Waddinxveen. Huisstijldragers zijn middelen en producten met een huisstijl, bijvoorbeeld ons logo.
Kantoordrukwerk
- Adresetiketten
- Briefpapier
- Enveloppen
- Formulierenpapier
- Visitekaartjes
Digitale/online media en middelen
- Beeldschermen balie, werkcafé en huiskamer
- Bureaublad computer
- Digitale brieven
- E-mailhandtekening
- Nieuwsbrieven
- Persberichtformat
- PowerPointtemplate in rood, blauw en groen
- Social media
- Uitnodiging/kaart format
- Waddsup (participatieplatform)
- WadElse
- Website
- Word-template in rood, blauw en groen
Fysieke/offline media en middelen
- Begroting en jaarverslag
- Brochures en flyers
- Gemeenterubriek
- Infographics
- Naamkaartjes of badges tijdens een event
- Posters/abri’s
- Themapagina
Bewegwijzering en borden
- Banners (roll-up, op gebouwen)
- Beachvlaggen
- Borden bebouwde kom
- Monumentenbordjes
- Naambordjes raad
- Projectborden
- Stickers
- Vlag
Overige zaken
- Bedrijfskleding
- Koffiebekers
- Suikerzakjes
- Bedrijfswagens
Promotiemateriaal
We hebben een klein assortiment promotiemateriaal beschikbaar:
- Bloemenkaartjes
- Pennen
- Waterflessen
- Wijnetiket
Relatiegeschenken
Heb je vragen over een relatiegeschenk? Neem dan contact op met de medewerker Kabinetszaken via kabinetszaken@waddinxveen.nl.
Op 24 juli 1816 heeft de Hoge Raad van Adel de gemeente Waddinxveen het bezit van haar wapen bevestigd. In 2017 heeft Boerma Reclame het wapen gedigitaliseerd op basis van een foto van het wapen dat op de buitenkant van het gemeentehuis aan Raadhuisplein 1 stond.
Ontwikkeling logo door de jaren heen
- In 1993 heeft Herbert Dekker van Studio Dekker V.O.F. het gemeentewapen ontwikkeld tot een logo. Bij het logo ontwikkelde Herbert Dekker ook een huisstijl voor onder andere briefpapier en visitekaartjes.
- In 2007 heeft Boerma Reclame uit Gouda (voorheen Waddinxveen) het logo en de huisstijl aangepast. Huisstijlkleur was pms 110.
- In 2012 is tijdelijk gebruik gemaakt van hetzelfde logo in een andere kleur geel (pms 108).
- In 2013 heeft Twigt uit Moordrecht (voorheen Waddinxveen) het logo en de huisstijl aangepast. Daarbij is de gele kleur voor de laatste keer gewijzigd naar CMYK 10 magenta/ 100 yellow.
- In 2017 heeft Mediacenter Rotterdam de huisstijl aangepast. Het logo is toen niet veranderd.
Uitleg Herbert Dekker bij logo 1993
In 1993 zijn door de gemeente Waddinxveen drie Waddinxveense bureaus uitgedaagd om voor de ambtelijke organisatie een logo te ontwerpen. Het winnende ontwerp was van H.C.P. (Herbert) Dekker van Studio Dekker V.O.F. Hij heeft ervoor gekozen om met de elementen uit het Waddinxveense gemeentewapen uit 1816 een nieuw logo te ontwerpen. De gele driehoek met de zwarte contour is het schild en staat voor de gemeentelijke organisatie. De zwarte halve ellips is de kroon. De kroon staat niet boven, maar is juist een onderdeel van de organisatie. De gekruiste sleutels symboliseren de verbinding tussen de organisatie en de Waddinxveense samenleving. Het linkerdeel van de sleutels staat voor de organisatie en het rechterdeel voor de gemeenschap. Doordat de sleutels niet in het schild zijn opgesloten, laat de organisatie zien naar buiten gericht en benaderbaar te zijn.
De typografie is aangepast zodat de naam WADDINXVEEN prominenter aanwezig was t.o.v. het woord GEMEENTE. Er is bewust gekozen alle tekst in Kapitalen [hoofdletters] te zetten zodat het een krachtigere uitstraling kreeg. Door de naam WADDINXVEEN ook deels in de driehoek te zetten werden typografie en beeldmerk 1 geheel.
Uitleg bij huidige logo
Bovenstaande uitleg is nog steeds van toepassing op het huidige logo, behalve de tekst “met de zwarte contour”. De contour (de zwarte rand) is verdwenen na de aanpassingen in 2007 door Boerma Reclame.