Hulp bij aanpassen woning (Wmo)

U zoekt hulp bij een aanpassing in uw woning. Het lukt u bijvoorbeeld niet meer om staand te douchen of u kunt minder goed lopen. Een aanpassing in uw woning kan dan helpen. U kunt dan een hulpmiddel lenen of een vast hulpmiddel in huis laten plaatsen. Zo kunt u zelfstandig thuis blijven wonen.

Heeft u nog geen andere voorziening en geen contactpersoon van het Sociaal Team? Bel dan met Wadwijzer via telefoonnummer 14 0182. Heeft u al een contactpersoon bij het Sociaal Team? Neem dan contact op met uw eigen contactpersoon.

Kleine woningaanpassingen regelt u zelf. Bijvoorbeeld: een douchezitje, een mengkraan met 1 hendel, een muurbeugel, een verhoogde of verlaagde wc, een kleine drempel of een (tweede) trapleuning. Deze kleine woningaanpassingen zijn vaak bij de bouwmarkt te koop. Ook kunt u kijken bij Medipoint en Vegro. Vraag mensen die u kent om u te helpen bij het installeren van deze kleine aanpassingen.

Uitleenservice hulpmiddelen

Voor het lenen van onder andere een douche- of toiletstoel, badplank of toiletverhoger kunt u terecht bij de uitleenservice. U kunt maximaal zes maanden gebruikmaken van een hulpmiddel van de uitleen. De kosten krijgt u vergoed van de zorgverzekering. U leent hulpmiddelen bij Vegro of Medipoint.

Heeft u nog geen andere voorziening en nog geen consulent?

  • Neem dan eerst contact op met het team Wadwijzer via telefoonnummer 14 0182.
  • U krijgt een contactpersoon van het Sociaal Team toegewezen.
  • Het Sociaal Team maakt een afspraak met u. Deze afspraak is meestal bij u thuis.
  • Na een uitgebreid gesprek maakt u samen een ondersteuningsplan. Daarvoor geeft u een akkoord.

Bent u het niet eens met het plan? Maak dan op het ondersteuningsplan aantekeningen en geef aan waarmee u niet het niet eens bent. Uw contactpersoon maakt nieuwe afspraken met u.

Bent u al bekend bij het Sociaal Team?

  • Neemt u dan contact op met uw contactpersoon.

Als u huurt en een woningaanpassing wilt doen, overlegt u altijd eerst met de verhuurder. Vaak staan de afspraken hierover in uw huurcontract. Soms is het lastig om een woning geschikt te maken en is verhuizen een betere optie.

Heeft u een grotere of ingewikkelde woningaanpassing nodig? En kunt u deze zelf of met hulp niet plaatsen? Dan kan de gemeente helpen. Samen met het Sociaal Team kijkt u naar wat u nodig heeft en wat er mogelijk is. Dit noemen we maatwerk. Welke hulp wordt geboden, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Er wordt eerst gekeken of u geholpen bent met een leenhulpmiddel.  Helpt dit u niet? Dan kijkt het Sociaal Team of de woning geschikt te maken is met een kleine aanpassing. Het kan ook zijn dat er meer grote hulpmiddelen nodig zijn om de woning geschikt te maken. Soms is verhuizen naar een meer geschikte woning dan de beste optie.

Voorbeelden van maatwerk zijn

  • een drempelaanpassing;
  • een aanpassing in uw badkamer;
  • een traplift;
  • een verhuiskostenvergoeding.

De gemeente vraagt (een deel van) het maatwerkhulpmiddel zelf te betalen door een eigen bijdrage. Voor een rolstoelhulpmiddel of -aanpassing hoeft u geen eigen bijdrage te betalen. Hoeveel u moet betalen, hangt af van uw inkomen en vermogen, uw persoonlijke situatie en de hulp die u krijgt. De eigen bijdrage wordt bepaald door het CAK. Via de rekenhulp van het CAK kunt u berekenen hoe hoog uw eigen bijdrage is.

De gemeente stuurt binnen 6 weken, nadat u een melding doet, een ondersteuningsplan naar u toe. Na het ondertekeningen van het plan, neemt de gemeente binnen 2 weken een besluit en stuurt dit naar u toe.