Buitenlandse documenten legaliseren

De gemeente vraagt u soms om originele documenten te laten zien. Bijvoorbeeld:

  • als u zich wilt inschrijven
  • een kind wilt erkennen of
  • uw huwelijk of echtscheiding meldt

Als het om buitenlandse documenten gaat, dan wil de gemeente zeker weten dat uw buitenlandse documenten echt en betrouwbaar zijn. Zorg daarom voor legalisatie van uw document.

  • Legalisatie betekent dat u officieel laat maken dat uw document echt is. Dit doet u in het land waar uw document is opgesteld.

U kunt alleen originele documenten laten legaliseren. Het gaat vaak om de volgende documenten:

  • testament
  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte
  • rechterlijke uitspraak

Hoe u uw document legaliseert, hangt af van het land waar uw document is opgesteld. Als Nederland een verdrag over legalisatie heeft gesloten met dat land, dan gaat legaliseren makkelijker.

Nederland heeft wél een verdrag met het land van uw document:

  • Ga naar de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in het land waar uw document is opgesteld. Zij legaliseren uw document.
  • Is het land aangesloten bij het Apostilleverdrag? Dan hoeft u alleen een apostillestempel op uw document te hebben. De apostillestempel vraagt u aan bij een officiële instantie in het land waar uw document is opgesteld. Meestal is dit de minister van Veiligheid en Justitie of de minister van Buitenlandse Zaken.

Nederland heeft géén verdrag met het land van uw document:

  • Laat uw document eerst legaliseren in het land waar uw document is opgesteld. Meestal kan dit bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in dat land. Ga daarna naar de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in dat land. Zij legaliseren uw document nog een keer.

De kosten voor het legaliseren verschillen per land.