Vreemdelingenpaspoort aanvragen

Als u een geldige verblijfsvergunning hebt, maar niet de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij de gemeente. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst.

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Verklaring vermissing Vreemdelingenpaspoort

  • U heeft geen paspoort van uw land van herkomst.
  • U heeft geen vluchtelingenstatus.
  • U staat ingeschreven bij de gemeente waar u het paspoort aanvraagt.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning.

Een vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus.

  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen.
  • Een pasfoto in kleur (maximaal zes maanden oud), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
    Heeft u nog geen goede pasfoto? Dan adviseren wij een pasfoto bij de vakfotograaf te laten maken. Een online pasfotoservice raden wij af. De kans dat de pasfoto’s niet aan de pasfoto-eisen voldoen is dan erg groot. In het gemeentehuis is géén fotocabine aanwezig. 
  • Uw oude vreemdelingenpaspoort (als u die hebt).
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
  • Een geldig verblijfsdocument.

Jonger dan 18 jaar?

Dan gelden er extra regels: 

  • Toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Deze toestemming kunt u online geven. U kunt ook samen bij de aanvraag in het gemeentehuis een handtekening zetten. Dan hoeft u vooraf niets te doen.
  • Geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of een voogd.

€ 58,80

extra kosten voor een spoedaanvraag  € 52,95

Het duurt 2 tot 4 maanden voordat uw vreemdelingenpaspoort klaar is. De procedure duurt zo lang, omdat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken meebeslissen over uw aanvraag. U krijgt automatisch bericht van de gemeente als u het vreemdelingenpaspoort kunt afhalen.    

U dient een verklaring van vermissing in.

Na het indienen van deze verklaring is uw paspoort meteen ongeldig. U kunt alleen een verklaring van vermissing doen voor uw eigen paspoort, niet voor een paspoort van een andere persoon.

U kunt een ingediende verklaring van vermissing na het indienen niet meer ongedaan maken. Omdat na het indienen van deze verklaring uw paspoort meteen ongeldig is, voorkomt u dat er misbruik wordt gemaakt van uw paspoort.

Als u een paspoort als vermist opgeeft, moet een een geldige reden opgeven. Als u drie keer een vermissing doorgeeft binnen vijf jaar dan komt uw vermissing waarschijnlijk in het Register paspoortsignaleringen te staan. Dit kan gevolgen hebben voor het aanvragen van een nieuw paspoort of ID-kaart.

De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste vreemdelingenpaspoort. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

Dien de verklaring van vermissing in