Opvragen persoonsgegevens

Bij de gemeente staan persoonsgegevens over inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze informatie heeft de gemeente nodig wanneer u bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer uw paspoort verloopt en een nieuwe aanvraagt. De gemeente deelt uw gegevens ook met andere instellingen, als dat nodig is, die wettelijke taken uitvoeren, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Maar ook met andere organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties.

  • U vindt de gegevens over u en uw minderjarige kinderen in de BRP op de website van MijnOverheid
  • U logt in met uw DigiD.
  • Klik daarna op ‘Persoonlijke gegevens’ bovenaan de pagina. Onder het kopje BRP kunt u uw eigen gegevens bekijken.

Nee dat kunt u niet zelf.

Als u op zoek bent naar persoonsgegevens uit de BRP van iemand anders, stuurt u hiervoor een verzoek naar de gemeente waarvan u de gegevens nodig heeft. U gebruik hiervoor het contactformulier.

  • de persoon die u zoekt moet wel zelf toestemming geven;
  • de gemeente bepaalt of u de gevraagde informatie krijgt:
    • u krijgt alleen informatie als u een persoonlijke, niet-commerciële reden heeft;
    • u kunt alleen de volgende gegevens opvragen: naam, geboortedatum, adres, woonplaats of overlijdensdatum;
    • u krijgt geen informatie als de persoon om geheimhouding van zijn of haar persoonsgegevens heeft gevraagd;
  • als de gemeente uw verzoek afwijst, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.