(Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen aan de gemeente. Bijvoorbeeld voor:

  • pensioenen;
  • uitkeringen;
  • huurtoeslag;
  • belastingen of
  • rechtszaken.

Als u wilt weten welke gegevens de gemeente over u heeft geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.

Direct regelen

logo DigiD

Houd uw DigiD bij de hand. 

Vraag het overzicht meteen aan

Wat moet ik doen?

U vraagt het overzicht aan bij de gemeente waar u woont.

Wat heb ik nodig?

  • Als u de aanvraag schriftelijk doet: een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
  • Als u de aanvraag online doet: uw DigiD.

Meer informatie

U krijgt binnen vier weken het overzicht.

Tips

De gemeente houdt persoonsgegevens van u bij voor de uitvoering van overheidstaken in Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar.
Uw gegevens kunnen in de eerste plaats worden opgevraagd door de overheid en overige instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV of pensioenfondsen. Andere instanties die gebruik kunnen maken van uw persoonsgegevens zijn:

  • advocaten, als de gegevens nodig zijn voor een gerechtelijke procedure;
  • organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdwelzijnswerk of gehandicaptenzorg;

Uw gegevens worden zonder uw schriftelijke toestemming nooit verstrekt aan:

  • commerciële instellingen;
  • particulieren (ook niet voor bijvoorbeeld een reünie).

Door de centrale registratie in de BRP hoeft u niet steeds opnieuw uw gegevens door te geven en is de kans op fouten kleiner.

Heeft u gevonden wat u zocht op deze pagina?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie?
Chat met ons of kijk op Facebook of Twitter.

U kunt uw vraag ook stellen via ons contactformulier.

Monica

Monica 
afdeling Publieksplein