Aflevering 1: Van Leeuwen Autocenter

Serie ‘Ondernemers in Waddinxveen’

In de nieuwe serie ‘Ondernemers in Waddinxveen’ neem ik u mee het Waddinxveense bedrijfsleven in. Wie zijn de ondernemers? Wat drijft hen? Ondernemen is (bijna altijd) meer dan alleen geld verdienen. Als wethouder Economie wil ik u laten zien hoe belangrijk deze ondernemers en hun bedrijven zijn voor een levendige economie. Vandaag aflevering 1: Van Leeuwen Autocenter.

Vorige week was ik op werkbezoek bij Van Leeuwen Autocenter. Ik sprak met eigenaar Rob den Boer over zijn bedrijf en over de impact van corona.

Van Leeuwen Autocenter is een garagebedrijf dat zich richt op verkoop, verhuur, reparatie & onderhoud en schadeherstel van personenauto’s. De basis voor het bedrijf ligt in 1932. Toen is de familie van Leeuwen begonnen met transport van groente naar veilingen. In de jaren ‘60 is de overstap gemaakt naar handel (transport) van kolen en later olie, en in 1972 (met de komst van het aardgas) is de omschakeling gemaakt naar de autohandel. Sinds 1999 is het bedrijf gevestigd op bedrijventerrein Coenecoop.

Op mijn vraag waarin een familiebedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven, geeft Rob na enig nadenken antwoord: “De kunst bezitten jezelf elke keer opnieuw uit te vinden. Het is een soort overlevingsdrang. Je hebt met de familie iets moois opgebouwd en dat wil je behouden. Het bedrijf is opgebouwd uit privékapitaal van de familie en van jezelf. Daar voel je je dus verantwoordelijk voor.” In de showroom zie ik een paneel met daarop ‘De 7 pijlers van Van Leeuwen’. Daartussen staan ook verwijzingen naar de historie en daarbij horende kenmerken van het bedrijf: generaties lang, onze roots, loyaal, eerlijk duurt het langst (al 80 jaar). Één van de pijlers staat voor ‘local hero, sociaal en maatschappelijk betrokken’. Als ik daar verder naar vraag geeft Rob aan dat hij het belangrijk vindt ook een bredere maatschappelijke rol te vervullen als bedrijf. Het gaat dan om sponsoring van (sport)verenigingen of andere organisaties. Maar ook om mensen in sociaal lastige situaties helpen aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt.

Ik wil ook graag weten wat de veranderingen voor de bedrijfsvoering zijn door het coronavirus. Rob geeft aan dat de noodzakelijke aanpassingen zijn gedaan: zorgen voor voldoende ruimte of afstand te houden, papieren handdoeken, strepen op de grond, desinfectiemiddelen, vaker schoonmaken etc. Inmiddels is iedereen daar ook wel aan gewend. Lastiger is de angst van medewerkers voor besmetting met het virus. Dan is het de kunst om in gesprek te blijven en samen te kijken wat nodig is om gemotiveerd het werk op te pakken. Die zorgen en angst bij medewerkers is echt wel kenmerkend voor deze ‘crisis’, aldus Rob. En wat hij echt mist is het netwerken, mensen persoonlijk spreken op bijeenkomsten of andere momenten. Dat is bijna helemaal weggevallen. Om daar verandering in te brengen organiseert hij die middag een lunch met een aantal mensen uit zijn netwerk. Natuurlijk met de nodige maatregelen. Hij vindt het tijd m dat soort dingen weer op te pakken.

Op weg naar huis zat ik het gesprek te overdenken. Ik was onder de indruk van Rob zijn   verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij het bedrijf. Maar ook de betrokkenheid bij zijn medewerkers. De behoefte om maatschappelijk van betekenis te zijn en van de spirit om met vertrouwen (weer) vooruit te kijken heeft indruk op mij gemaakt. Inderdaad, ondernemen gaat over meer dan alleen geld verdienen! Het is een combinatie van maatschappelijk van betekenis willen zijn, samen met anderen iets neer willen zetten, verantwoordelijkheid nemen voor de mensen in het bedrijf (nu en uit het verleden) én een (goede) boterham willen verdienen. En daarmee zijn ondernemers/bedrijven in Waddinxveen belangrijk voor betrokkenheid, werkgelegenheid en levendigheid van ons mooie dorp.

Wethouder Economie, Gezina Atzema

Aflevering 2: Markus & Markus Stroopwafels

Serie ‘Ondernemers in Waddinxveen’

Wie zijn de ondernemers in Waddinxveen? Wat drijft hen? Ondernemen is (bijna altijd) meer dan alleen geld verdienen. Als wethouder economie wil ik onze ondernemers en hun bedrijven een gezicht geven. Ze zijn immers belangrijk voor een levendige economie en daarmee een levendig Waddinxveen. Ik neem u graag mee het Waddinxveense bedrijfsleven in. Vandaag aflevering 2: Markus & Markus Stroopwafels BV.

Deze keer was ik op werkbezoek bij stroopwafelbakkerij Markus & Markus aan de Staringlaan. Velen in Waddinxveen zullen hen kennen van de verse stroopwafels die je direct bij de bakkerij of elders in Waddinxveen kunt kopen. Maar natuurlijk ook door de stroopwafelakties van verschillende verenigingen en de stroopwafelkruimels die in groten getale door scholieren in Waddinxveen worden gekocht. Ik sprak met Martijn Markus, één van de twee eigenaren, over zijn passie voor het familiebedrijf en over de effecten van corona. 

Het bedrijf

In 1965 is de grootvader van Martijn begonnen met het bakken van brood (in de ochtend) en stroopwafels (in de middag) en in 1978 startten zijn zoons Jan en Leo Markus hun eigen stroopwafelbakkerij. Op een gegeven moment is men zich uitsluitend gaan richten op de stroopwafels. Inmiddels staat er met de broers Martin en Martijn Markus een derde generatie aan het stuur van dit Waddinxveense bedrijf. Dagelijks worden er maar liefst ongeveer 100.000 (!) stroopwafels gebakken, waarmee Markus één van de grootste ambachtelijke stroopwafelbakkerijen in Nederland is.

Ambachtelijk 

Bij dergelijke aantallen vraag ik mij af wat dan het ‘ambachtelijke’ is aan de stroopwafels. Martijn geeft aan dat dat hem zit in de natuurlijke grondstoffen die worden gebruikt. “Wij voegen geen conserveringsmiddelen en kunstmatige geur, kleur- en smaakstoffen toe. Ook gebruiken wij verse eieren en geen eierpoeder.” 

Bij de gastvrije rondleiding door de bakkerij zie ik het hele bakproces: van de bereiding van stroop en deeg, de wafel die vervolgens doormidden gesneden wordt om de stroop ertussen te plaatsen tot het inpakken in de welbekende zakjes met tien stroopwafels. Een heel traditioneel proces voor een uniek product, gemaakt zonder overbodige ingrediënten. Ambachtelijk dus!

De stroopwafels worden verkocht op markten, via bakkerswinkels en supermarkten (filialen) in een groot deel van Nederland. Daarnaast gaat er omzet naar o.a. horeca (koekje bij de koffie/thee), houden verenigingen regelmatig stroopwafelakties en worden stroopwafels verkocht in de vorm van relatiegeschenken. Een brede afzetmarkt dus.

Een familiebedrijf 

Op mijn vraag wat het betekent om op je 26e (!) samen met je broer aan het roer te staan van een familiebedrijf geeft Martijn aan dat je eigenlijk nooit los van het bedrijf komt. Het bedrijf en de familie zijn met elkaar verbonden. “Veel familieleden werken in het bedrijf. Familieleden die niet direct in het bedrijf zitten springen bij als het echt nodig is. Dat geeft een hele stevige basis onder het bedrijf. En ook het personeel voelt als familie. Sommigen medewerkers werken er al 20 tot 25 jaar en die kenden mij al als klein jongetje die in de bakkerij rondliep.” 

Martijn spreekt met trots over zijn bedrijf. Niet alleen over het eerlijke product maar ook over de liefde waarmee het gebakken wordt, over het omkijken naar elkaar. Als één grote familie. 

Corona

En toen kwamen de maatregelen rond het coronavirus. Zoals bij bijna ieder bedrijf vroeg dit om aanpassingen in de bedrijfsvoering. Zo werd de particuliere verkoop in de winkel anders en liep ook de omzet ineens fors terug. 

De horeca had geen (kleine) stroopwafeltjes meer nodig en toeristen bleven weg uit Nederland, Daarmee verdween ook veel omzet aan blikjes met stroopwafels en veel markten waren in de beginperiode gesloten of hadden weinig bezoekers. Martijn geeft aan blij te zijn met de regeling vanuit de rijksoverheid om een deel ven het verlies op te vangen en deze tijd te overbruggen. Een (klein) deel van het omzetverlies is overigens opgevangen door het opzetten van een bezorgdienst (met elektrische fiets) in Waddinxveen en omgeving. Gelukkig trekt de horeca nu weer wat aan en ook het toerisme komt langzaam weer op gang. 

Op weg naar huis

Op weg naar huis was ik onder de indruk van de verantwoordelijkheid van een 26-jarige man voor het familiebedrijf. Maar ook van de veerkracht en steun die juist van zo’n familiebasis uit gaat. Markus en Waddinxveen zijn een begrip en kunnen niet zonder elkaar. En daarom zijn bedrijven als Markus & Markus Stroopwafels belangrijk voor familiewaarden, werkgelegenheid en bedrijvigheid in ons mooie gemeente.