De coalitieonderhandelingen zijn gestart
De partijen PCW, VVD en CDA zijn gestart met het opstellen van een hoofdlijnenakkoord voor de bestuursperiode 2026-2030. Vorige week maakten de partijen procesafspraken onder leiding van formateur Hans Démoed die ze deelden met de andere raadsfracties. Ook werden de eerste gesprekken gevoerd over de inhoud van het nieuwe coalitieakkoord.
De beoogde coalitiepartijen hebben aan WEWA, Groenlinks-PvdA en D66 gevraagd om ook hun inbreng te leveren.
Formateur Démoed:
Het is belangrijk dat er voldoende ruimte voor inbreng is vanuit de breedte van de gemeenteraad. Daarom hebben we de einddatum ook ruim genomen naar eind juni 2026. Dat geeft ons de mogelijkheid tot een dialoog met alle partijen.
Voor de dialoogsessie is aan WEWA, GroenLinks-PvdA en D66 gevraagd om te laten weten welke thema’s zij graag terugzien in het coalitieakkoord. Het gaat dan vooral om thema’s die in hun ogen een raadsbrede aanpak vragen. Doel is om te kijken of de aanpak van die thema’s meer raadsbreed kan worden gemaakt.